Website
Door de toename van het gebruik van mobiele apparaten zijn er een hoop veranderingen op het gebied van usability (gebruiksvriendelijkheid) en design. Het maken van een website vraagt daarom meer dan alleen het verwijderen van gimmicks van een ‘normale’ website. In dit blog lees je welke belangrijke ontwikkelingen er zijn op het gebied van het bouwen van een website.
Een hoge ranking in Google is uiteraard heel belangrijk om het maximale uit je website te halen. Google optimaliseert steeds meer sites. Dit is een trend die al veel is uitgevoerd, maar er is weer een nieuw pakket met veranderingen. Zo is onder andere de laadsnelheid nog belangrijker. Ook de gebruiksvriendelijkheid van je website en de tijd die bezoekers doorbrengen op je pagina zijn belangrijke factoren bij de indexering van Google. Pagina’s waarmee je dus wilt scoren moeten voldoen aan deze wensen, en hebben ook direct invloed op het design van je website.
Toegankelijkheid
Toegankelijkheid is steeds belangrijker. Er zijn veel mensen opgegroeid met internet, maar zij worden in de tussentijd ook ouder. Daardoor is het belang van een gebruiksvriendelijke website alsmaar groter. In de afgelopen twee jaar is er geconstateerd dat steeds meer mensen, waaronder ook ouderen (65+), online aankopen doen. Dat vraagt in het webdesign meer aandacht dan voorheen. Dingen die voor de jongere doelgroep vanzelfsprekend lijkt, is voor ouderen lang niet altijd te begrijpen. Maak daarom je website ook toegankelijker voor een oudere doelgroep.
Persoonlijk contact
Naast de toename van aandacht voor toegankelijkheid, is het persoonlijke contact ook een prioriteit van een goede website. Het is belangrijk dat je bijvoorbeeld als webwinkel goed, en vooral ook telefonisch bereikbaar bent. Ouderen waarderen de mogelijkheid tot telefonisch contact enorm. De jongere generatie geeft voornamelijk de voorkeur aan snelheid, wat je bereikt met een directe chat of een contactformulier op de website.
Foto’s en video’s
Video op websites gaat steeds een belangrijkere rol spelen. Mensen hebben tegenwoordig vaak de behoefte aan interactie. Het gevoel van interactie kan worden opgeroepen door video’s te plaatsen op je website. Daarbij heeft de generatie van de toekomst vaak geen zin om teksten te lezen en geven ze de voorkeur aan het kijken van video’s.
Als er voor een website geen goed beeldmateriaal aanwezig is, dan is dat geen goede basis voor het design. De rol van beeld vormt zelfs de basis voor je design. De website ontwerp je hier vervolgens omheen.