De werkzaamheden voor een online marketeer blijven ontwikkelen. Net zoals het gebruik van social media. 96% van de Nederlanders is actief op social media. Het platform Instagram is bijvoorbeeld in 2019 gegroeid met 29%. Benieuwd naar verdere opvallende ontwikkelingen en trends voor 2021 op het gebied van content en social media? Lees dan snel verder!
Verkoopkanaal
Naast het liken, delen en commenten veranderd social media steeds meer van een sociaal kanaal naar een verkoopkanaal. Facebook, Instagram en Pinterest ontwikkelen zich steeds meer met uitgebreidere shop- en afrekenopties, waardoor de stap tussen de Think- en de Do-fase steeds kleiner is. Consumenten rekenen sneller af en schakelen minder tussen bijvoorbeeld smartphone en desktop.
Marketingstrategie
Een persoon besteed gemiddeld ruim 2,5 uur per dag aan socialmediakanalen. In deze tijd van corona zitten we zelfs nog vaker op social media. Het is daarom voor bedrijven essentieel om social media in te zetten als onderdeel van de marketingstrategie.
Vluchtige toekomst
De generatie van de toekomst heeft een vluchtige levensstijl en leest veel minder. Een video zegt meer dan 1000 woorden en dat is exact waar de toekomstige gebruikers naar op zoek zijn. Als we kijken naar cijfers zien we dat een social video 1200% meer gedeeld wordt dan tekst en afbeeldingen gecombineerd.
Videokanalen
Met de opkomst van zowel Snapchat als TikTok en de groei van Instagram en YouTube kunnen we concluderen dat videokanalen enorm groeien. Dat korte video’s of überhaupt video’s belangrijk zijn, is een feit. Daar kunnen we niet meer omheen. Er is al voorspeld dat video ontzettend belangrijk is in 2020, maar deze ontwikkeling zal in 2021 alleen maar groeien. Het is niet alleen belangrijk om qua advertenties meer te focussen op video’s, maar ook organisch. Als je hier niet aan gaat beginnen, dan loop je straks achter de feiten aan.